ristretto.pl

Blog ogólnotematyczny o biznesie, szkole i modzie

BiznesLifestyle

Jak napisać dobry biznesplan i dlaczego warto to zrobić?

Jak napisać dobry biznesplan i dlaczego warto to zrobić?

Wiele osób marzy o prowadzeniu własnej firmy. Ma to wiele zalet, ale także i obowiązków. Zanim założymy firmę, musimy przygotować biznesplan. Dzięki temu będziemy wiedzieć, ile dokładnie pieniędzy potrzebujemy na rozpoczęcie działalności. Poniżej zebraliśmy informacje, które odpowiedzą na pytania kiedy, po co i jak zrobić biznesplan.

Czym jest biznesplan?

Zanim zaczniemy mówić o tym, jak zrobić biznesplan, warto upewnić się, że wiemy, czym on tak właściwie jest. Nietrudno się domyślić, ponieważ nazwa mówi sama za siebie. Jest to zawarty w dokumencie, dokładnie opisany plan krótko i długoterminowego rozwoju naszej działalności. Powinniśmy go przygotować przed założeniem firmy.

Podstawowym założeniem biznesplanu jest odpowiedź na kilka istotnych pytań związanych z działalnością: jaki będzie jest koszt, przebieg realizacji oraz kto i w jakim celu decyduje się na jej rozpoczęcie.

jak zrobić biznesplan

Jak zrobić biznesplan?

Biznesplan składa się z kilku etapów. Każdy z nich ma swoją określoną funkcję. Jeśli zależy nam na tym, aby nasz biznesplan był naprawdę przydatny, musimy odpowiednio uważnie rozpatrzyć każdy z nich.

  1. Pierwszy krok to streszczenie całego biznesplanu. Mimo że znajduje się na początku, to tak naprawdę wykonujemy je na końcu. W streszczeniu powinny znaleźć się najważniejsze informacje, takie jak nazwa, cel, koncepcja, opis produktu lub usługi, prognozę strat i zysków oraz pomysł na zagospodarowanie środkami. Ten punkt ma na celu zachęcić czytelników do dalszej lektury oraz przekonać ich, że nasz plan ma szansę na powodzenie. Streszczenie powinno zająć dwie strony, maksymalnie cztery.
  2. Kolejnym etapem jest charakterystyka przedsiębiorstwa, w której zawieramy informacje o planowanej działalności. W tym punkcie umieszczamy także dane kontaktowe firmy, a także informacje o właścicielach. Na tym etapie zamieszczamy także informacje o zasobach, które posiadamy. Gdy zakładamy nową działalność, warto zawrzeć tutaj nasze dotychczasowe sukcesy związane z podjętymi krokami.  Charakterystyka powinna być krótka i treściwa.
  3. W trzecim kroku zajmujemy się sprecyzowaniem, czym będziemy się zajmować. Naszym zadaniem jest wytłumaczenie naszej oferty oraz zachęcenie potencjalnego czytelnika do skorzystania z niej. Ważne jest, abyśmy mieli możliwość obrony oraz poparcia w rzeczywistości naszych stwierdzeń. Tutaj możemy także zaplanować strategię sprzedaży i dystrybucji. 
  4. Następnie przechodzimy do planowania kadry zarządzającej i pracowniczej. Musimy zaplanować jakich pracowników potrzebujemy, a także czego od nich oczekujemy. Mowa tutaj np. o wymaganych kursach, szkoleniach czy doświadczeniu na podobnym stanowisku. Na tym etapie ustalamy także wysokość wypłat dla pracowników na poszczególnych stanowiskach. 
  5. Przedostatni etap to charakterystyka rynku. Musimy ustalić, czym wyróżniamy się na tle konkurencji. Następnie planujemy działania marketingowe, podczas których możemy skorzystać z analizy SWOT (Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats), która pozwoli nam uzmysłowić sobie nasze mocne i słabe strony. 
  6. Ostanim krokiem w tworzeniu biznesplanu jest ustalenie terminu realizacji poszczególnych etapów. Na końcu zajmujemy się analizą finansową. Tutaj musimy zrobić bilans zysków i strat. W tym punkcie powinniśmy zawrzeć sposób finansowania firmy.

Dlaczego warto planować rozwój w ten sposób?

Biznesplan pozwala nam dokładnie zaplanować rozpoczęcie firmy, a także jej późniejszy rozwój. Dzięki temu będziemy wiedzieć, ile pieniędzy potrzebujemy na rozpoczęcie działalności, a także na jej prowadzenie. 

Biznesplan pozwala nam także oszacować, kiedy inwestycja w założenie biznesu nam się zwróci. Informacje te są przydatne zarówno dla nas, jak i dla potencjalnych inwestorów. Wielu z nas ma dobry pomysł na biznes, jednak nie każdy ma pieniądze. W poszukiwaniu inwestora niezbędny jest dobry biznesplan. To samo dotyczy uzyskania dotacji bądź kredytu. Dlatego wiedza, jak zrobić biznesplan może okazać się niezbędna dla przyszłych lub obecnych przedsiębiorców. 

Kiedy należy sporządzić biznesplan i kto powinien to zrobić?

Gdy wiemy już, jak zrobić biznesplan, powinniśmy sporządzić go, kiedy mamy w planach rozpoczęcie nowej działalności, bądź kiedy chcemy pozyskać finansowanie. Służy on także do wyceny naszej firmy, jeśli zdecydujemy się ją sprzedać. Biznesplan najlepiej zrobić samodzielnie.

Udostępnij