ristretto.pl

Blog ogólnotematyczny o biznesie, szkole i modzie

Biznes

Analiza SWOT firmy i jej znaczenie

Analiza SWOT firmy i jej znaczenie

Teoretycznie, kluczem do naszego sukcesu jest pomysł na firmę, jeśli więc udało się nam go stworzyć, możemy przystąpić do wcielania go w życie. Czy jednak rzeczywiście będzie to dobre rozwiązanie? Osoby, które mają co do tego wątpliwości, wcale nie należą do wąskiej grupy. Jeśli nie chcemy marnować własnych pieniędzy, powinniśmy poddać projekt wstępnej weryfikacji. Z pewnością pomoże nam w tym analiza SWOT firmy.

Analiza SWOT – co to takiego?

Angielski skrót SWOT pochodzi od określeń: Strengths, Weaknesses, Opportunities oraz Threats i oznacza kolejno mocne i słabe strony, szanse oraz zagrożenia. W rezultacie, mówiąc o analizie SWOT mamy na myśli strategię, którą wykorzystuje się, aby dokonywać obiektywnej oceny ogólnej odnoszącej się nie tylko do efektywności samej firmy, ale i jej konkurencji. Dzięki analizie SWOT rośnie szansa na podejmowanie rzeczywiście przemyślanych decyzji biznesowych takich choćby, jak możliwość pojawienia się na całkiem nowym rynku.

Parametry analizy SWOT

Analiza SWOT przedsiębiorstwa obejmuje dwie grupy parametrów. Mocne i słabe strony są więc parametrami, które odnoszą się do zagadnień wewnętrznych. Mówią choćby o zespole, lokalizacji, reputacji firmy, a także o kwestiach związanych z własnością intelektualną. Co warte podkreślenia, każda ze wspomnianych kwestii może zmieniać się w czasie, a firma ma wpływ nie tylko na ich utrzymanie, ale również na zmianę na lepsze.

Sytuacja zmienia się nieco, gdy mówimy o szansach i zagrożeniach, bo w tym wypadku mamy do czynienia z parametrami, które odnoszą się do czynników zewnętrznych. To właśnie w tym przypadku podkreśla się rolę trendów rynkowych, konkurencji oraz cen materiałów. Firmy nie mają wpływu na tę grupę parametrów, a już na pewno nie jest to wpływ tak wyraźny, jak ma to miejsce w przypadku czynników wewnętrznych.

Analiza SWOT – dlaczego warto?

Przeprowadzenie analizy SWOT nie wydaje się trudnym zadaniem. Wiele osób zastanawia się jednak, jakie będą realne korzyści płynące z niej. Nietrudno się domyślić, że jest ich co najmniej kilka. Analiza przyczynia się do możliwości zapoznania się z naprawdę wartościowymi danymi, jeśli więc firmowy plan działania ma być racjonalny i opierać się na przesłankach, które faktycznie warto przeanalizować, nie ma innej opcji niż tylko postawić na takie właśnie rozwiązanie.
Plusem analizy SWOT jest również to, że daje możliwość spojrzenia pod nieco innym kątem na własny biznes. Często cechuje nas w takim wypadku dość duży optymizm. Tymczasem analiza SWOT jest w stanie unaocznić nam nie tylko mocne, ale i słabsze strony firmy wskazując na to, do jakiego stopnia mogą one utrudniać realizowanie założeń.

Jak przygotować analizę SWOT firmy?

Jeśli analiza SWOT ma być wykonana w kompetentny sposób, nie zaleca się stosowania uproszczeń. Najlepiej zaprosić do procesu jej tworzenia wszystkie osoby, które będą miały wpływ na kształt przedsiębiorstwa tak, aby poznać również ich punkt widzenia. Wielość opinii może naświetlić problemy, z których istnienia do tej pory nie zdawaliśmy sobie sprawy.

Udostępnij