ristretto.pl

Blog ogólnotematyczny o biznesie, szkole i modzie

LifestyleNauka

Jak zarządzać czasem – porady

Jak zarządzać czasem – porady

Życie w dzisiejszych czasach jest zdecydowanie szybsze i bardziej dynamiczne niż jeszcze kilkanaście lat temu. Ludziom często brakuje więc czasu na realizację wszystkich swoich obowiązków. Warto więc poznać kilka skutecznych metod, które pozwolą lepiej zarządzać swoim czasem.

Od czego zacząć?

Aby skutecznie zarządzać czasem trzeba w pierwszej kolejności przede wszystkim zastanowić się nad tym, na co się go poświęca. Najprostszym sposobem, aby się tego dowiedzieć jest po prostu skrupulatne zapisywanie wszystkich czynności wraz z minutami lub godzinami przeznaczonymi na ich wykonywanie. Pozwoli to określić, w którym miejscu traci się czas na wykonywanie bezproduktywnych czynności.

Stworzenie harmonogramu zajęć

Gdy ma się już wiedzę o tym, kiedy traci się dużo czasu na czynności, które nie wnoszą wartości dodanej, należy zabrać się za ustalanie planu działania. Dobrym pomysłem w skutecznym zarządzaniu swoim czasem jest przede wszystkim stworzenie harmonogramu dnia, w którym należy wypisać najważniejsze zadania, które trzeba wykonać. Odpowiednie zaplanowanie czynności pozwala zredukować poziom stresu oraz lepiej zarządzać swoim czasem.

Ustalenie priorytetów

Bardzo ważną kwestią w zarządzaniu czasem jest podział zadań. Warto wiedzieć, które zadania wykonywać w pierwszej kolejności, a które w późniejszym czasie. Najpopularniejszym podziałem jest podział na cztery rodzaje zadań. Pierwszy rodzaj to zadania ważne i pilne, czyli takie które należy wykonać niezwłocznie, gdyż ich niewykonanie może skutkować różnymi konsekwencjami. Drugi rodzaj to zadania ważne, ale nie pilne realizowane w okresie długoterminowym. Powinny one zabierać najwięcej czasu w planie dnia. Do trzeciego rodzaju zaliczają się zadania pilne, ale nieważne, czyli takie które nie był wcześniej zaplanowane. Na samym końcu są zadania niepilne i nieważne, mające najmniejszą wartość. Tego typu zadania powinny być wręcz eliminowane z planu dnia.

Konsekwencja

Odpowiedź na pytanie jak zarządzać czasem spędza sen z powiek wielu zabieganym osobom. Określenie czasu w ciągu dnia, który jest szczególne nieefektywny jest pierwszym krokiem do lepszego zarządzania nim. Ważne jest, aby mieć tego świadomość. Następnie konieczne jest stworzenie harmonogramu dnia oraz podział zadań na ważne i nieważne. Kluczem do sukcesu, jak w wielu przypadkach, jest jednak konsekwencja. Jak powszechnie wiadomo zapał człowieka do zmian niekoniecznie jest długotrwały, dlatego warto wyrobić sobie dobre nawyki i się ich trzymać.

Udostępnij