ristretto.pl

Blog ogólnotematyczny o biznesie, szkole i modzie

BiznesLifestyle

Dlaczego etyka w biznesie jest taka ważna? Jak wprowadzić ją we własnej firmie?

Dlaczego etyka w biznesie jest taka ważna? Jak wprowadzić ją we własnej firmie?

We współczesnym świecie nie wystarczy tylko mieć dobry pomysł na biznes i fundusze na start. W większości branż konsumenci i kontrahenci mocno zwracają uwagę na to, czy firma zachowuję się etycznie. Przestrzeganie pewnych reguł czasami decyduje o jej pozycji na rynku. Dlatego myślący o przyszłości biznesmen musi wprowadzać do swojego przedsiębiorstwa standardy etyczne, aby przez zaniedbanie nie zniszczyć wizerunku firmy.

Dlaczego etyka w biznesie jest ważna?

Zachowania nieetyczne w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej oraz zezwalaniem na takie praktyki wśród personelu, szybko prowadzą do długotrwałych i trudnych do usunięcia problemów, a w tym m.in.:
– utrata zaufania w środowisku lokalnym oraz wśród pracowników;
– problemy w trakcie obsadzania wolnych stanowisk pracy;
– narażenie się na pozwy sądowe przeciwko firmie.
Etyka w biznesie wyznacza również ogólne granice, dzięki którym ustawodawca nie jest zmuszany do zaostrzania przepisów prawa.

W jaki sposób wdrożyć etykę we własnej firmie?

W pierwszej kolejności należy opracować i wdrożyć kodeks etyczny. Dokument ten musi zawierać reguły i procedury postepowania w czasie kontaktów pracownikami z innymi osobami zatrudnionymi w firmie oraz z partnerami biznesowymi. Kodeks etyczny powinien ten jasno określać dopuszczalny sposób i zakres korzystania z zasobów przedsiębiorstwa. Co ważne, muszą się do niego studiować wszyscy zarówno szeregowi pracownicy, jak i kadra kierownicza. Normy zapisane w kodeksie etycznym powinny promować zachowania odpowiedzialne, uczciwe i uprzejme, a nie pozwalać na jakiekolwiek formy próby oszustwa, kradzieży czy mobbingu.

Przykłady etycznych zachowań w biznesie

-Terminowe regulowaniem zobowiązań finansowych takich jakie faktury kontrahentów, wynagrodzenia pracowników.
-uczciwe przedstawianie ofert – właściciele firm, którzy dbają o swój wizerunek w biznesie, nie mogą sobie pozwolić na zatajenie albo zniekształcenie faktów, lub świadome wprowadzanie w błąd swoich klientów;
– brak sztucznego zaniżania cen produktów i usług – takie działania są szkodliwe dla całej branży i może spowodować tzw. wojnę cenową. Co prawda, na niższe stawki przyciągną więcej klientów, ale ważniejsze powinny być skutki długotrwałe.

W tej chwili coraz częściej mówi się o społecznej odpowiedzialności biznesu. Niestety bywa, że jest to tylko element strategii marketingowej. Jednak powoli w społeczeństwie rośnie świadomość tego, dlaczego etyka w biznesie jest ważna. Przecież nieetyczne praktyki w jednej firmie wpływają na opinie o innych tego typu.

Udostępnij