ristretto.pl

Blog ogólnotematyczny o biznesie, szkole i modzie

BiznesNauka

Psychologiczne przyczyny sukcesu i porażki — psychologia biznesu na czym polega?

Psychologiczne przyczyny sukcesu i porażki — psychologia biznesu na czym polega?

W porównaniu z wieloma innymi dziedzinami psychologia biznesu jest bardzo młodą dyscypliną. Mimo to cieszy się dużą popularnością, wielu ludzi w ostatnich latach dostrzegło jej potencjał i związane z nim możliwości kariery. Psychologia biznesu na czym polega?

Paradoksy gospodarki

Ludzie nie zawsze podejmują rozsądne i maksymalizujące użyteczność decyzje, jak sugerują stare modele ekonomiczne. Każdy, kto uważniej przyjrzy się procesom psychologicznym gospodarki i jej graczy, dostrzeże wiele paradoksów, na przykład, że zbyt duża różnorodność produktów może zaciemniać doświadczenie zakupowe lub że czasami nie pozbywamy się niektórych inwestycji finansowych pomimo kiepskich prognoz.

Psychologia biznesu na czym polega?

Gospodarka jest pełna takich zjawisk. Euforia, utrata zaufania lub presja rówieśników regularnie prowadzą do niepowodzeń gospodarczych, takich jak nieudane fuzje, upadłość banków lub krachy na giełdzie. Tylko błyskotliwe osiągnięcia psychologiczne umożliwiają sukces ekonomiczny. Ludzie wynajdują przełomowe technologie, znajdują obiecujące startupy, kierują wysoko wydajnymi zespołami lub rozwijają opłacalne finansowanie. Ważne jest, aby dowiedzieć się, jakie są psychologiczne przyczyny sukcesu i porażki uczestników rynku. Właśnie tym zajmuje się psychologia biznesu.

Umiejętności poznawcze i społeczne

Nasze zachowania gospodarcze są nam tak dobrze znane, że prawie o nich nie myślimy. Opierają się one na różnych umiejętnościach poznawczych i społecznych – mamy doskonałą pamięć, w której możemy przechowywać, kto jest nam coś winien i komu coś jesteśmy winni. Mamy zróżnicowany zmysł percepcji, dzięki któremu możemy określić, czy produkt jest dobry, czy nie. Potrafimy liczyć, komunikujemy się i tworzymy grupy, aby oferować owoce naszej wspólnej pracy na tworzonych przez nas rynkach.

Psychologowie biznesu poświęcają się tym i innym psychologicznym podstawom biznesu. Zaglądają nam przez ramię, gdy pracujemy, handlujemy, konsumujemy, oszczędzamy i obserwują nasze zachowania. Często dochodzą do zaskakujących wniosków – na przykład, że wielozadaniowość obniża naszą wydajność pracy, że zbyt duża różnorodność produktów psuje nam wrażenia zakupowe, że towar oceniamy po wizerunku producenta, a nie po faktach, lub że utrzymujemy inwestycje finansowe mimo negatywnych prognozy.

Główne obszary psychologii biznesu — praca i organizacja, rynek i konsumpcja, finanse i ekonomia

W tych tak ważnych dla naszej gospodarki i społeczeństwa obszarach stare modele ekonomiczne okazały się zbyt proste. To dlatego tematy psychologii biznesu są poruszane w mediach, a książki z zakresu psychologii biznesu sprzedają się jak ciepłe bułeczki.

Udostępnij